تماس‌های عجیب و غریب با سامانه تلفنی آتش نشانی مشهد| بیش از ۱۷ هزار تماس مزاحمی در ۲ هفته ابتدایی اردیبهشت برقرار شد! شکستن رکورد تولید آسفالت با تولید ۳۲ هزار تن در مشهد پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی بخش سازه‌ای ایستگاه‌های فاز اول خط‌سه مترو مشهد ویژه‌برنامه‌های خیابان «در مسیر بهشت» هم‌زمان با میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | گلایه شهروندان از مشکلات بعضی از دستگاه‌های شارژ من‌کارت در مشهد نژادحسین: مشکل ترافیک ۴۴ نقطه در مشهد با اصلاح هندسی رفع می‌شود اعمال‌قانون ۲۳۲۹ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازگشایی محور طبس _ بردسکن هوای کلانشهر مشهد امروز در وضعیت هشدار قرار دارد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مأموریت ویژه آتش‌نشانان در طوفان شب گذشته (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشهد ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیگیری وعده‌های شهرداری منطقه‌۱۲ مشهد در تریبون مردمی محله امیریه اتوبوس‌های آلمانی به خیابان‌های مشهد می‌آیند| ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال ۱۴۰۳ + فیلم تاکسیران امانت‌دار مشهدی سه میلیارد ارز را به صاحبش برگرداند استفاده ۳۷ درصد مشترکین مشهدی از پاداش صرفه جویی آب (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) یادی از محله «نیزه» مشهد و نیزار‌های گمشده‌اش رینگ پیرامونی بوستان کرامت مشهد ۶۵ درصد پیشرفت داشته است | عملیات احداث این پارک تا مرداد به پایان می‌رسد تعیین تکلیف یک زمین ۲۰۰۰ متر مربعی در منطقه ۹ شهرداری مشهد گلایه مردم از جولان معادن شن شویی و استخراج ماسه در  حوالی آرامگاه فردوسی
سرخط خبرها

برنامه ریزی بر مبنای بازدید از عملکرد واحد‌ها

  • کد خبر: ۱۱۶۹۵۶
  • ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
برنامه ریزی بر مبنای بازدید از عملکرد واحد‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری به خصوص در کلان شهر‌ها با پهنه وسیع جغرافیایی و پیچیدگی و تنوع گسترده وظایف برای اداره شهر روبه روست. حوزه‌های مختلف خدمات رسانی به مردم شامل شهرداری‌های مناطق، نواحی و محلات مربوط به آن و همچنین سازمان ها، شرکت‌ها و سایر نهاد‌های وابسته به شهرداری ها، همه در سراسر شهر پراکنده شده اند.

هرچند سیستم‌های هوشمند و فناوری‌های روز تا حد زیادی این امکان را دراختیار مدیران قرار می‌دهد تا با اطلاعات بیشتری درباره موضوعات مربوط به حوزه مدیریت خود تصمیم گیری کنند (یا برای آن‌ها برنامه ریزی کنند)، اما یک واقعیت وجود دارد که همه چیز تنها از طریق سیستم ها، گزارش‌ها و در چارچوب اتاق کار دربسته قابل تشخیص و انجام نیست.

برنامه ریزی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وظایف مدیر است که زیربنای آن محسوب می‌شود و بر همه وظایف مدیریتی تقدم دارد، از این رو ضرورت دارد فرآیند آن به صورت علمی، دقیق و با قابلیت اجرا صورت پذیرد. مدیران ستادی معمولا راهبرد‌ها و سیاست‌های کلی اجرایی را برای مجموعه سامانه شهری، طراحی و ابلاغ می‌کنند و از این طریق بر مبنای مصوبات و اسناد بالادستی در مسیر چشم انداز کلان سازمان به اداره سیستم می‌پردازند، پس لازم است این امر براساس اطلاعات دقیق و به روز محقق شود.

در همین راستا ضرورت دارد کارشناسان، برنامه ریزان و مدیران ستادی برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و همچنین مشاهده‌های میدانی و آشنایی با نیاز‌های هر مجموعه و اقتضائات و شرایط محیطی آن،  به این امر اقدام کنند.

روان شناسی کار و کارکنان، دریافت تجربیات سرمایه‌های انسانی هر مجموعه، مشاهده‌های میدانی و ملاحظه محدودیت ها، فرصت‌ها و امکانات محیطی و همچنین آشنایی با اقتضائات خاص دوایر سازمانی، از مهم‌ترین الزامات برنامه ریزی است که تنها بر مبنای بازدید مستقیم و بدون واسطه از عملکرد واحد‌ها محقق می‌شود.

باید ضمن حضور میدانی و مصاحبه و هم اندیشی با کارشناسان تخصصی حوزه‌های مختلف در تمام دوایر سازمانی وابسته به شهرداری، برنامه ریزی و به دنبال آن اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام شود. واحد‌های ستادی باید به معنای واقعی از حال وروز واحد‌های صنفی باخبر باشند و برنامه ریزی خود را بر همین مبنا انجام دهند.

شهرداری‌ها مجموعه‌های مردمی هستند که نتیجه عملکرد آن‌ها خیلی زود دربرابر دیدگان شهروندان قرار می‌گیرد و به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی آن‌ها اثرگذار است، پس باید این حساسیت محل توجه دست اندرکاران امور قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->